Sunday 23 August 2015

Stress & BComplex

Hasil tulisan blog ini dari sumber www.mamafaiz.com

Cerita seorg ibu menyusu. Ibu ini terjaga dari tidur sekitar pukul 2am. Bayinya menangis kerana CD nya basah. Ohhh ibu terlupa tukar sebelum tidur tadi. Mengantuk & letih sangat. Menyusu si kecil sambil berbaring. Langsung ibunya turut terlena.

Selesai menukar CD... Dari pukul 2am - 5am si kecil langsung tidak mahu tidur. Sudah di susu kan berkali kali. Masih segar biji mata. Di letak baring juga tidak mahu. Di henjut di dalam rocker juga tidak mahu. Asyik mahu berdukung sambil berdiri.

Si ibu semakin letih. Perut berbunyi keroncong. Nak di kejut si ayah rasa tidak sampai hati kerana ayah turut membantu menjaga & bangun membuat susu utk anak2 yg lain. Lagipun esok ayah bekerja. Tentu perlukan tidur yg cukup.

Tanpa di sedari... air mata si ibu mengalir bersama tangisan si bayi. STRESS brgkali...

Jika anda dlm situasi ini, mahukah anda sesuatu yg dpt membantu dlm menangani masalah stress?
--------------------------------------

Kenapa agaknya bcomplex penting dlm menangani stress???

Mari kita lihat ahli keluarga Vitamin B Complex - Vitamin B1, Vitamin B2, Vitamin B3 (niacin), Vitamin B5, Vitamin B6, Vitamin B9 (asid folic), Vitamin B12... Kesemua jenis vitamin B ni diperlukan oleh badan anda...

Vitamin B1 ~ menggalakkan pertumbuhan dan merangsang fungsi otak, membantu kesihatan sistem saraf, mencegah kelesuan, meningkatkan stamina, membantu sistem pencernaan dan metabolisma.

Vitamin B2 ~ Memproses asid amino dan lemak. Juga membantu mengaktifkan vitamin B-6 dan asid folic.

Vitamin B3 ~ Membantu mengurngkan kolestrol didalam darah dan pengaliran kolestrol dalam darah; membantu dalam kesihatan kulit yang baik, membantu sistem pencernaan.

Kajian klinikal membuktikan kadar B3 yang rendah dapat menyebabkan depresi dan seterusnya meninggikan kadar utk menjadikan seseorang psyco/sakit mental.

Vitamin B5 ~ Membantu mengurangkan stress fizikal/mental; membantu mengurangkan penuaan pramatang.

Vitamin B6 ~ Vitamin utama dalam proses asid amino. Mengawal serotonin didalam otak kerana ketidak seimbangan serotonin akan menyebabkan depressi.

Vitamin B9 ~ Bersama2 dengan vitamin B12, vitamin B9 membantu fungsi neurotransmitter as well as aktiviti mengurangkan depresi didlm badan.

Vitamin B12 ~ Mengawal kesihatan sistem saraf dan membantu pembinaan sel darah. Kekurangan B12 akan menyebabkan depressi, tidak tenteram.

BComplex pilihan saya sudah tentu dari jenama Shaklee.

Kenapa?
Ia mengandungi Sistem Penyerapan Bioaktif ~ Asid folik tambahan dan vitamin B penting tidak mudah diserap. Oleh itu, Shaklee berjaya menghasilkan kandungan asid folik yang unik serta boleh membuatkan zat makanan lebih mudah diserap dan teknologi berpaten ini eksklusif untuk Shaklee.
~Mudah di telan.
~Mengandungi kesemua 8 Vitamin B yang penting termasuk 100% Nilai Harian biotin.

Berbalik kpd cerita si ibu tadi. Seandainya anda sentiasa dalam mood yg baik... in syaa allah dgn izin Allah anda pasti dpt menghasilkan susu yg lebih berkualiti utk si manja anda. Selain mampu lebih fokus dgn tugasan harian tidak kira sbg surirumah, wanita bekerjaya, biz women dan sbgnya.

Dan yg lebih menggembirakan, bcomplex ini boleh di kongsi seisi keluarga. Bersama suami, anak2, ibu bapa mahupun adik beradik yg lain. Tentu gembira jika manfaatnya di peroleh oleh insan tersayang.

Semoga perkongsian ini berguna untuk semua kerana kesan daripada stress/depresi amatlah buruk. Jika dibiarkan ia boleh menjurus ke penyakit fizikal. Contohnya ~ overweight, obesiti, jantung, sakit perut, cirit birit dan byk lagi. Dan yang lebih parah ia juga boleh menyebabkan penyakit mental yg kronik.

Akhir kata.... sayangilah diri anda kerana saya yakin ramai diluar sana yang sayangkan anda.

No comments:

Post a Comment

SEMBELIT DALAM PANTANG

Siapa pernah sembelit sewaktu pantang? Mesti trauma kan. Hari ni saya kongsi 1 testimoni makan ALFALFA boleh bantu selesaikan masalah sembe...