Thursday 27 August 2015

Salam Kemerdekaan

Rata2 rakyat Malaysia bakal bercuti pjg sempena sambutan hari kemerdekaan. Namun apakah sbnrnya erti sebuah kemerdekaan khususnya buat anak2 kita? Adakah hanya cuti? Bgn lambat? Makan sambil tgk tv?

Tahun ini... Saya sbg ibu mahu anak2 merdeka tanpa gadget. Mahu cuba alihkan perhatian mereka lebih kepada permainan yg lbh merangsang komunikasi lisan & pemikiran.

Cth... main warna2 ataupun berborak sambil tgk langit.

Kenapa burung warna biru? Khadijah suka pink. Bagaimana Allah boleh nampak semua tempat? Widad kecik pun Allah boleh nampak? Allah kat mana? Haaa ni soalan bombastik terbaru dari anak syurga saya sejak adanya bilik bacaan. Permulaan yg baik kan.

Saya akui... saya terkadang lelah melayan mereka 4beradik serentak. Namun terlihat wajah arwah nenek saya... saya kagum krn beliau mampu membesarkan 13org anak. Pasti pengorbanannya terlalu besar.

Saya juga mahu anak2 kenal erti sebuah pengorbanan apabila mereka dewasa kelak. Semoga gembira... berjaya... bahagia dunia akhirat ya.

Salam sayang...

No comments:

Post a Comment

SEMBELIT DALAM PANTANG

Siapa pernah sembelit sewaktu pantang? Mesti trauma kan. Hari ni saya kongsi 1 testimoni makan ALFALFA boleh bantu selesaikan masalah sembe...