Monday 24 August 2015

Kuasa berkomunikasi

Di zaman canggih bergadget ni... kadang kala kita lupa bagaimana utk berkomunikasi secara lisan yg berkesan & efektif. Cth... penggunaan perkataan yg sesuai utk audience yg sesuai. Tone yg sesuai utk situasi tertentu. Mimik muka yg berkait rapat dgn topik berbualan atau perbincangan. Haaa baca pun macam complicated je kan.

Tapi, situasi ini amat benar kerana rata2 golongan kini lebih suka berkomunikasi secara bertulis. Cth... FB... IG... Tweeter... Whatsapp dsb. Kononnya lebih mudah dgn ayat & perkataan yg ringkas. Saya sendiri kadang kala tak boleh baca apa yg sesetengah golongan ini cuba sampaikan.

Cth yg lain... dalam satu rumah ada bapa. Ibu. Anak. Bapa sibuk baca WA di group surau. Ibu sibuk membalas itu ini di group jual beli. Dan si anak sibuk di group rakan collector. Tiada suara hingar bingar dalam rumah macam zaman saya kecil2 dahulu. Yg saya kira lebih happening yeahhh...

Jika ada yg bersuara pun mungkin ayatnya tidak melebihi 20patah perkataan. Dalam bahasa jahatnya... golongan sekarang tidak tahu bagaimana utk bercakap. Lidah kelu seribu bahasa. Namun sgt hebat bila menaip di papan kekunci gadget di tgn masing2.

Erm... panjang sudah saya rasa mukadimah saya. Hehe begini lah... saya sbg seorg suri rumah sudah lama berangan angan utk menyediakan bilik bacaan@homework room utk anak sulong saya yg bakal bersekolah rendah tahun depan. (Mcm awal sgt je kan... hehe saya mmg begitu). Namun kuderat saya sbg wanita terbatas utk mengangkat perabot yg di perlukan. (Ya... angan2 saya hanya menggunakan perabut sedia ada di rumah. Tak perlu beli yg baru)

Jadi... saya perlu minta pertolongan dari en. Suami yg sado (hehe... sado la sgt kan)

Komunikasi lisan di perlukan dalam situasi ini... (tak kan nak PM pulak). Komunikasi secara berkesan perlu di adakan agar en. Suami sudi membantu dgn rela hati tanpa mengeluh & angan2 saya tercapai. (Hehe utk jadi wanita bahagia)

Namun seperti biasa en. Suami tidak akan terus berkata... baik lah sayang!!! Pasti ada soalan, tawar menawar & timbang tara dari en. Suami. Bagi saya bantahan tidak semestinya tidak bersetuju. Bangkangan juga tidak semestinya peperangan bakal meletup.

Dalam situasi komunikasi 2 hala kita perlu dapat kan kemenangan utk ke2 2 belah pihak kan. Dan saya kira... Mungkin en. Suami menawarkan perkhidmatan yg lebih bagus dari angan2 saya seorg. Namun caranya yg sedikit upphhh sbg ketua rumah patut di hormati oleh ahli yg lain. Termasuk operation manager aka si isteri. Hehe

Yeahhh... dari angan2 penyediaan ruang tulis utk widad... akhirnya en. Suami turut menyediakan ruang utk khadijah kerana dia turut akan ke tadika (alhamdulillah... akhirnya khadijah bebas dari penggunaan diapers) tahun depan. Lebih membahagiakan... ruang kecil utk saya membaca alquran di samping anak2 (secara tersirat... mungkin en. Suami mahu saya lebih masa dgn anak2. Dan kurangkan bergadget... perasan saya la).

Bila lihat kawasan yg telah tersiap... dlm hati saya terdetik utk menambah white board utk fatima mula belajar menulis pula. Tapi yg ni kena beli sebab memang tiada di rumah. Kemudian lah... minggu lain pula gosok si suami.

Akhirnya angan2 saya sejak kecil tercapai. Wpun bkn utk saya... saya cuba sedaya upaya berikan yg terbaik utk anak2. Masa saya sekolah dulu... saya tak pernah punya bilik khas utk belajar. Saya siapkan kerja sekolah di merata rata tempat. Di meja makan. Di ruang tamu. Di atas katil dsb nya. Maaf kan saya ya abah kalau abah berkecik hati dgn entri kali ini. Saya tak pernah berniat utk mengungkit. Saya cuma terkenang zaman dahulu kala. Yg pasti abah adalah abah terhebat buat kami 3beradik... saya sayang abah.

Melihat berkali kali bilik ini... ya... Memang saya wanita paling gembira minggu ini...

Hari pertama khadijah menggunakan bilik ini... dia bebas gadget beberapa jam berbanding hujung minggu sebelum ini. Dan widad mula buat kerja sekolah di meja yg di sediakan. Terima kasih ayah... muah ciket... 😙😙😙

No comments:

Post a Comment

SEMBELIT DALAM PANTANG

Siapa pernah sembelit sewaktu pantang? Mesti trauma kan. Hari ni saya kongsi 1 testimoni makan ALFALFA boleh bantu selesaikan masalah sembe...