Monday 17 August 2015

Bisul & Vivix

8Aug15
---------
Saya dapati baby saya yg berumur 3bln+++ mempunyai ketulan kecil berwarna merah di bahagian punggung. Dlm hati saya berkata... "Eh... bisul ke ni? Erm... takpe la. Kita tunggu sehari 2 lagi. Lagipun baby Umar aktif seperti biasa & tidak demam.
14Aug15
----------
Ketulan itu semakin besar sebesar duit syiling 20sen. Warna merah bertukar menjadi merah pekat. Dan baby Umar mulai demam, merengek & kurang aktif. Hati seorg ibu pasti risau. Lebih merisaukan bisul itu tidak berMata seperti bisul2 yg biasa. Tambahan pula saya membayangkan baby comel saya perlu di bedah. Ohhh tidakkk...

16Aug15
----------
Kami membawa baby Umar ke klinik berhampiran. Doc yg entertain kami hanya beri ANTIBIOTIK agar bisul tersebut kecut. Beliau juga advise kami ke HKL jika bisul berlarutan agar di bedah oleh pakar kanak2.
Risau... kesian... kecut perut... eee macam2 perasaan ada tau bila doc ckp gitu. Ya la kan... kecik sgt la lagi baby Umar nak di bedah. Tambahan plk bila ummi lihat dia kurang aktif & asyik merengekkk... Tapi kerana kasih sayang, ummi mesti kuat semangat.
So... bila balik fikir byk kali pulak nak bagi ke tak baby Umar makan antibiotik sbb kt botol tulis start from 9months. Padahal dia baru 3bln+++. Finally... doa & tawakal ku beri juga antibiotik itu mengikut prescription doc iaitu 1.5ml 2x sehari.

17Aug15
---------------
Bisul Umar semakin membesar. Masih tidak berMata. Warna menjadi ungu gelap. Adehhh... hati bertambah risau. Dek kerana itulah aku cekalkan hati untuk cuba Vivix. Ku sapukan sedikit di bahagian bisul yg membonjol itu. Tapi pada masa yg sama aku masih teruskan antibiotik. Kerana mengikut doc ia perlu dimakan selama 5hari.


18Aug15
-----------

Tiba masa utk mandi pagi... Lagi pun Umar poopoo. Masa buka CD tu kan, kelihatan bisul Umar sudah pun ada Mata. Dalam hate cakap... Alhamdulillah... Tak lama lagi pecan la ni. Ok Umar, jom kita basuh punggung. Tetiba kan... Eh eh eh... Terperanjat ummi. Dengan sendirinya bisul tu pecah. Maka keluar lah segala nanah & darah ya ada tanpa perlu dipicit. Ya Allah... Syukur Alhamdulillah. Bila darah dah kurang mengalir, ummi cuba picit sikit2 kot2 ada yg leftover. Sekali keluar seketul nanah & darah lagi. Ummi rasa itu mata bisul agaknya yg terkeluar. Kemudian ummi lalukan air sehingga tiada lagi darah mengalir. Dan ummi basuh tempat bisul dgn beberapa titis basic H yg bercampur air. Utk tujuan pembersihan menyeluruh.

Inilah rupa bekas bisul Umar setelah segalanya selesai. Tiada lagi benjolan besar. Warna merah jambu. Bersih. Syukur Alhamdulillah... Umar tidur lena!



Dan ummi masih meneruskan antibiotik dan top up Vivix bagi membantu mempercepatkan penyembuhan. In syaa Allah 2 3 hari lagi saya akan kongsikan gambar parut bisul ini.

Nantikan ya...

Boleh PM Saya di 0122671054  jika anda berminat utk dptkan mana2 produk Shaklee.
Pos ke seluruh Malaysia.
COD di Wangsa Maju & Taman Melawati, KL. 

1 comment:

  1. Mcm mne nk dpt kn vivix tu..bisul ank sy jugk tkd mata..dh 4 hari..😢😢

    ReplyDelete

SEMBELIT DALAM PANTANG

Siapa pernah sembelit sewaktu pantang? Mesti trauma kan. Hari ni saya kongsi 1 testimoni makan ALFALFA boleh bantu selesaikan masalah sembe...