Wednesday 13 January 2016

TIPS ANAK BIJAK

11 TIPS ANAK BIJAK
=================
.
Pakar perkembangan bayi mengatakan bahawa tahun-tahun pertama kehidupan bayi merupakan tempoh utama pembelajaran berlaku.
.
Tidak perlu alat-alat canggih untuk merangsang otak bayi & kanak-kanak. Akan tetapi ANDA merupakan alat pembelajaran terbaik mereka.
.
Sering bercakap, menyanyi & ketawa bersama-sama mereka. Namun, kadangkala memang agak mencabar untuk memikirkan cara-cara baru untuk merangsang anak kecil ini.
.
Mari saya kongsikan 11 Tips yang bisa ibu-ibu lakukan untuk membantu merangsang perkembangan minda anak-anak.
.
1. BERTENTANG MATA
.
Ambil peluang ketika mata si kecil terbuka luas dan lihat dalam-dalam anak matanya. Bayi kecil dapat mengenal wajah di awal usia dan wajah anda adalah yang paling penting. Setiap kali dia merenung anda, dia sedang membina memorinya.
.
2. GELETEKLAH BAYI ANDA
.
Geletek keseluruhan tubuhnya. Ketawa, merupakan langkah pertama dalam perkembangan humour bayi. Permainan seperti 'cak cekur' & 'labah-labah panjat perigi' dapat mengajar anak bagaimana hendak menjangka apa yang bakal berlaku.
.
3. GUNAKAN MASA MENUKAR LAMPIN SEPENUHNYA
.
Gunakan waktu menukar lampin untuk mengajar bahagian-bahagian badan atau pakaian. Ceritakan sambil menukar lampin untuk mengajar bayi menjangka rutin.
.
4. BERI KATA KUNCI
.
Jika anda berkata, "Ummi buka lampu ni," sebelum menekan suis. Di sini anda sedang mengajar sebab & akibat kepada mereka.
.
5. SEDIAKAN BANYAK TISU
.
Jika bayi anda suka main tisu, biarkan sahaja. Dengan hanya beberapa sen, anda mendapat alat mainan deria yang boleh direnyuk & digosok. Sorokkan mainan kecil di bawah tisu & biarkan dia mencari.
.
6. MAIN DENGAN WARNA
.
Pilih satu warna & suruh anak anda cari objek lain yang sama warna sewaktu anda berdua berjalan atau menaiki kereta bersama. Kemudian, suruh pula anak memilih warna untuk anda pula mencarinya.
.
7. LATIHAN MENEKA
.
Gunakan beberapa cawan plastic dan sorokkan satu permainan kecil di bawah salah satu cawan tersebut & biarkan dia meneka sambil mencari mainannya.
.
8. BUAT MUKA LAWAK
.
Kembungkan pipi & suruh anak sentuh hidung anda. Bila dia sentuh sahaja, POOF! Tiupkan ke mukanya. Suruh dia tarik telinga anda & jelirkan lidah. Buat bunyi yang pelik ketika dia memegang kepala anda. Amalkan rutin yang sama tiga ke empat kali dan kemudian tukar caranya untuk membiarkan anak kembali meneka.
.
9. GOYANGKAN BADAN
.
Ajar anak untuk menari twist & menjerit, mengepak seperti ayam atau berpusing seperti ballerina.
.
10. TUTUP TV
.
Bayi anda memerlukan interaksi secara berdepan dengan seseorang yang tidak dapat diberikan oleh rancangan TV, walau sebaik manapun rancangan itu mengajarnya.
.
11. RAKAM VIDEO UNTUKNYA
.
Tonton video bayi anda mandi buat kali pertama, belajar merangkak, main dengan nenek & datuk bersama-sama dengannya. Ceritakan kisah video itu untuk mengasah kemahiran berbahas & memorinya.
.
Peluklah dia waktu dia ingin tidur & tanya apa yang membuatkan dia gembira atau sedih hari ini. Apa yang membuatnya marah atau bangga? Anda akan bantu dia memahami apa yang telah berlaku dan cara melabel emosi. Aktiviti ini harus dikekalkan sehinggalah dia remaja nanti.
.
Credit to Zura Betty.
.
#Zi2M
#ShakleeEffectZi2M

No comments:

Post a Comment

SEMBELIT DALAM PANTANG

Siapa pernah sembelit sewaktu pantang? Mesti trauma kan. Hari ni saya kongsi 1 testimoni makan ALFALFA boleh bantu selesaikan masalah sembe...