Sunday 26 February 2017

OXYTOCIN & PROLAKTIN

OXYTOCIN kebiasaannya dirujuk sebagai hormon CINTA.

Oxytocin juga digelar hormon pelukan serta hormon kebahagiaan kerana kesannya terhadap tingkah laku, termasuk peranannya dalam kasih sayang dan dalam fungsi biologi pembiakan wanita.

...

Oxytocin adalah hormon yang diperbuat di dalam otak, di hipotalamus. Ia diangkut ke dan dirembeskan oleh kelenjar pituitari, yang terletak di pangkal brain.

"Ia dikeluarkan dalam jumlah yang besar semasa bersalin, dan selepas rangsangan puting. Ia adalah fasilitator untuk melahirkan anak dan menyusukan bayi."

...

PROLAKFIN dihasilkan oleh kelenjar pituitari di dalam otak. Ia juga dikenali sebagai PRL atau hormon lactogenic.

...

Prolaktin adalah terutamanya digunakan untuk membantu wanita menghasilkan susu selepas bersalin.

...

CONTOH SITUASI

Bila bayi menangis. Ibu tergesa-gesa ingin mengangkat bayi tersebut. Kerana naluri kasih sayang si ibu tidak mahu membiarkan bayi tersebut menangis berterusan. Waktu inilah OXYTOCIN dihasilkan.

Sejurus si ibu mengangkat bayi. Naluri keibuan menyusukan bayi tersebut kerana merasakan si bayi menangis kerana kelaparan.

Ketika puting dirangsang. Maka terhasil lah PROLAKTIN. Rasa deru susu keluar itu dan penghasilan susu ibu berlaku bagi membolehkan bayi menyusu susu ibu.

...

Hebat bukan!

No comments:

Post a Comment

SEMBELIT DALAM PANTANG

Siapa pernah sembelit sewaktu pantang? Mesti trauma kan. Hari ni saya kongsi 1 testimoni makan ALFALFA boleh bantu selesaikan masalah sembe...