Wednesday 25 November 2015

PERKUBURAN MA'LA DI MAKKAH

Bahagianya bila mendengar sendiri si suami mengatakan 'syurga lah tempat mu wahai isteriku!'

PERKUBURAN MA'LA DI MAKKAH

Dari Abdullah bin Masud ra, bahwa Rasulallah saw bersabda “Allah membangkitkan dari tempat ini (pemakaman Ma’la) dan dari seluruh tanah Haram 70 000 orang yang masuk syurga tanpa hisab atau tanpa perhitungan dosa. Setiap orang dari mereka dapat membawa 70 000 orang. Wajah mereka cerah dan bersinar bagaikan bulan purnama" (Al-Jundi Fi Fadhailil Makkah)

Manusia pertama yang dikubur di Ma’la adalah Qushay bin Kilab (ketua bangsa Quraish). Kemudian  keturunan Nabi saw lainnya diantaranya; Abdu Manaf bin Qushay, Hasyim bin Abdu Manaf, Abdul Muthalib bin Hasyim. Selain  itu Abu Thalib datuk Nabi saw, al-Walid ibnu Al-Mughirah, Al-Qasim dan At-Thayib (putra-putra Nabi saw), Sumayyah bin al-Khabbath (wanita pertama yang mati syahid), Abdullah bin Yasir (saudara ‘Ammar bin Yasir), Asma’ binti Abu bakkar Siddiq ra,  Abdurahman bin Abubakar Siddiq, Abdullah bin Umar bin Khattab, Abdullah bin Zubair, dan masih banyak lagi sahabat Nabi saw yang dimakamkan di Ma’la.

Inilah al-Ma’lah, pemakaman keluarga besar Bani Hasyim, keluarga Rasulullah saw, yang kemudian dijadikan pemakaman umum, terletak sekitar 1 km utara masjidil Haram.  Pemakaman ini dikenal juga dengan nama Jannatul Ma’la yang artinya syurga al-Ma’lah. Siapa gerangan yang tidak tergiur untuk dimakamkan di pemakaman ini?

Yang paling hebat terletaknya maqam Saidatina Khadijah binti Khuwailid ra. Isteri yang tidak pernah dimadukan dan isteri yang disebut-sebut oleh nabi setelah kewafatan beliau.. Khas untuk beliau
“Aku telah sediakan baginya rumah di syurga yang dibuat dari emas dan tiada kesusahan baginya atau kepayahaan”

Credit to Haji Umrah & Ziarah.

#copypaste

No comments:

Post a Comment

SEMBELIT DALAM PANTANG

Siapa pernah sembelit sewaktu pantang? Mesti trauma kan. Hari ni saya kongsi 1 testimoni makan ALFALFA boleh bantu selesaikan masalah sembe...