Wednesday 25 November 2015

Benarkah Surirumah adalah kerjaya yang paling memenatkan?

Soalan ini ditanya sendiri oleh suami saya. Macam susah je nak jawab. Saya senyum dulu.

Saya jawab: mungkin YA jika semua kerja-kerja A to Z dibuat oleh kami.

Cth. Bangun awal pagi. Pukul 4am mungkin. Basuh kain. Sapu sampah. Kemas mainan anak yg main malam tadi. Masak. Sidai kain.

Sambil kejutkan anak. Kadang kadang kejut baik baik tak jalan. So kena jerit sikit. Tak pun main tarik tarik pulak. Angkat. Haaaa Bangun. Mandi. Solat.

Pastu pastikan anak & suami sarapan. Kalau ada baby nangis, susukan kejap. Kalau poo poo basuhkan. Mandikan.

Kul 7am hantar anak pergi sekolah pulak. Balik tepuk tepuk baby bagi tidur. Sambung masak untuk makan tengahari. Keluar rumah balik ambil anak.

Balik rumah gaduh sat dengan anak anak. Nak suruh mandi. Solat. Makan. Siap pergi sekolah petang pulak. Sambil sambil susukan baby.

Balik dari hantar anak sekolah petang, makan,basuh CD, mop lantai, cuci bilik air, lipat kain. Gosok baju. Lepas asar keluar lagi. Ambil anak lagi.

Sampai rumah. Masak nasi untuk dinner pulak. Tapi kali ni goreng ikan je sebab gulai tengahari dah masak banyak kan. Tunggu suami balik. Muka kasi comei comei sikit.

Siap siapkan anak. Tunggu solat maghrib. Solat sama sama. Ajar anak mengaji. Makan malam. Kemas dapur. Solat isyak.

Mata ngantuk tapi check homework anak pulak dulu. Dah siap bawa mereka tidur. Mata separuh tertutup sembang sikit dengan suami. Tau tau dah berdengkur dah.

Haaa kalau gini la memang la letih. Tapiii... kalau kerja kerja kat atas tu di sub kan, contoh ada bibik kemas rumah. Baju gosok hantar dobi. Makanan order je. Anak naik bas sekolah dan sebagainya. Mungkin kami suri rumah boleh meluruskan badan sikit.

Walaubagaimanapun saya bagitau suami, kami ni manusia ada juga pasang surutnya walaupun takde bos kat depan mata. Kalau macam saya bila masa saya rasa letih sangat, saya biarkan je la yg sepah sepah tu. Tunggu awak balik kerja buatkan. Masak pun simple simple. Kalau malas saya call le minta awak belikan. Hehe kata toleransi kan kan. Belikan #shaklee ya. Bagi 💪

Just imagine zaman nenek kita dulu. Semua manual...

No comments:

Post a Comment

SEMBELIT DALAM PANTANG

Siapa pernah sembelit sewaktu pantang? Mesti trauma kan. Hari ni saya kongsi 1 testimoni makan ALFALFA boleh bantu selesaikan masalah sembe...