Wednesday 2 September 2015

Dahulu Khadijah... Kini Umar

Assalam semua. Semoga anda yg membaca sentiasa gembira & sihat selalu.

Hari ini saya mahu berkongsi pengalaman saya menjaga anak2 yg mengidap asthma & ezema.

3thn yg lepas doc pakar kanak2 mengesahkan bahawa Khadijah mengidap asthma & ezema. Dan ke 2 2 penyakit ini khabarnya tidak boleh sembuh sepenuhnya. Ia hanya boleh di kawal dgn pengambilan ubat2 tertentu. Dan ubat dari doc pakar kebiasaannya adalah steroid. Erm... betul ke hanya steroid yg mampu mengawal asthma & exema???

Setelah beberapa ketika mengambil steroid utk Khadijah... namun tiada kesan positif & memandangkan kos perubatannya yg tinggi, saya mengambil keputusan utk mmberi supplement kpd Khadijah. Saya memilih dari Shaklee iaitu Omega, Mealshakes, Vit C Chew, Herbal Blend Krim & BasicH. Alhamdulillah... asthma sudah lama tidak menyerang. Kulit semakin baik. Namun perlu sentiasa di lembab kan. Bebas steroid. Dan lebih menjimatkan.

Omega... Kenapa orang yang ada asthma digalakkan untuk mengambil Omega? Sebab ia kaya dengan Omega-3 yang bersifat anti radang (inflamasi). Inflamasi ni ringkasnya adalah tindak balas imuniti badan terhadap infeksi/serangan virus. Orang yang ada asthma memang imuniti rendah. Jadi memang sesuai dan sangat digalakkan mereka yang menghidap asthma untuk konsisten makan Omega?

Mealshakes... mengandungi multivitamin seimbang yg di perlukan oleh semua golongan termasuk kanak2. Sgt sesuai utk mereka yg memilih makanan... picky eater. Ia senang di sediakan. Hanya campurkan ke dlm susu anak2.

Vit C Chew... meningkatkan tahap sistem imunisasi anak2. Memperbaiki struktur kulit.

Herbal Blend Cream... melembab sambil memulih kulit yg kering & gatal2. Memudarkan parut.

BasicH... mencuci persekitaran tempat kediaman serta mainan anak2. Sesekali... saya mandikan mereka dgn basicH bagi membersih secara optimum & mengurangkan gatal2. Hanya beberapa titik shj yg diperlukan.

Mungkin faktor genatik. Kini Umar mempunyai tanda2 mild ezema. Ada masanya Umar menangis nangis. Agaknya cuba beritahu dia gatal & tidak selesa. Tidak sesuai dgn aqua cream dari doc. Dan saya... Tidak mahukan steroid. Jadi saya mandikan Umar dgn basicH & sapu herbal blend cream. Alhamdulillah... kulit kemerah merahan menjadi pudar. Kulit kurang kering & sedikit lembut apabila di usap. Namun masih sedikit kering. Dan Umar tidur lena tidak lagi menangis nangis. Ummi gembira.

Gambar ini di ambil setelah 3hari Umar di sapu herbal blend cream & 2x di mandikan dgn basicH. Maaf saya tiada gambar sebelumnya. Tidak sempat ambil krn Umar asyik menangis.

Utk para ibu... yg punya anak istimewa ini. Jgn sedih. Jgn kecewa. Jgn putus harap. Jgn give up. Terus kan mencuba & byk kan bersabar ya.

Salam sayang.
0122671054

No comments:

Post a Comment

SEMBELIT DALAM PANTANG

Siapa pernah sembelit sewaktu pantang? Mesti trauma kan. Hari ni saya kongsi 1 testimoni makan ALFALFA boleh bantu selesaikan masalah sembe...