Wednesday 29 April 2015

Bila yg telah di rancang... Di rancang semula - 15/4/15 Day9

Hari ini genap 37w usia kandungan. Wpun tak sabar nak pulang bersama anak2 syurga, namun hati ku sedikit berdebar2. Suspen tunggu kedatangan doc pakar!

Bila doc pakar tiba... Soalan yg biasa akan dia ty... 1. Baby puan gerak ok? Ok doc. Alhamdulillah... 2. Ada bleeding? Takde doc... 3. Ada sakit contraction? Takde doc... 4. Ada turun air? Takde doc... 

Erm... since everything ok... Kalo macam tu saya advise kita postpone tarikh elective czer puan ke minggu hadapan. 24/4/15. Adehhh... Kenapa doc? Since blom ada apa2 tanda utk bersalin, ia mungkin menunjukkan bayi puan belum bersedia utk di lahirkan. Mengikut kajian sains, 38w adalah waktu baby sudah mencapai tahap matang. Tapi jika puan mahu juga menjalani operation d minggu ke 37, saya akan beri suntikan utk kuatkan paru2 baby supaya bila dia lahir, paru2 baby puan bersedia utk berfungsi dgn baik! Tapi jika puan boleh tggu sehingga minggu ke 38, suntikan tak perlu di berikan.

Ada perbezaan persediaan paru2 bayi yg bersalin normal & czer. Bila bersalin normal, ruang lahir yg sempit akan flush all the fluid dlm paru2 baby. Dan risiko bayi lemas adalah minimum. Keperluan suction juga kurang. Tapi jika baby yg bersalin secara czer, fluid dlm paru2 baby perlu disedut dgn alat bantuan. Utk elakkan bayi lemas. Dan jika ia berlaku, baby perlu di pantau utk beberapa ketika sehingga baby stabil.

Saya bukan nak takut2 puan. Tapi saya sebagai doc, saya perlu inform patient segala kemungkinan yg bakal berlaku supaya puan lebih bersedia. Since this is elective czer, kita masih boleh kurangkan sebarang risiko. In syaa Allah... So, since u & baby masih stabil... But kedudukan baby melintang & uri rendah, saya still advise puan terus berada dgn kami di sini.

Tak terkata apa kecuali akur dgn nasihat pakar. Hopefully itu yg lebih baik. Ya Allah... Kurniakan lah yg terbaik buat kami... Kuatkan lah semangat ku ya Allah... Aku akur... KUN Allah itu rahsia. Hanya Allah yg tahu... From the earlier stages lagi, baby ini mmg full of SURPRISE!

Lepas inform en suami, aku mohon dia doakan kami agar di permudahkan segala urusan. Tolong jaga kan 3org anak syurga tu utk ummi. Ceritakan pada mereka dgn ayat yg mereka boleh faham. Yg penting mereka tahu ummi syg kan mereka. Bukan sengaja tak mahu balik ke rumah... Sabar lah wahai hati...

No comments:

Post a Comment

SEMBELIT DALAM PANTANG

Siapa pernah sembelit sewaktu pantang? Mesti trauma kan. Hari ni saya kongsi 1 testimoni makan ALFALFA boleh bantu selesaikan masalah sembe...