Wednesday 29 April 2015

Bila Kehendaknya Tidak Seperti yg Dirancang! - 20 & 21Apr2015 Day14&15

20/4/15 - tendangan bayi dlm kandungan ku rs semakin perlahan & lambat. Complete 10 kicks sekitar waktu maghrib. Padahal kebiasaannya paling lewat adalah waktu asar.

On top of that, 2 3 hari yg lepas aku rs kdg2 perut mengeras. Tapi tak sakit & tak lama. Cuma rs krg selesa & risau. Risau sbb dah lupa rs sakit contraction mcmn. Aku ada bgtau en suami. Dia sedikit ketawa. Aku inform nurse. Bila nurse set timing, xde plk perut mengeras time tuh! Haihhh... Anak of anak. Jgn ko main chak chak plk ya... Itu lah naluri hati seorang ibu!

21/4/15 - aku nekad nak bgtau doc ttg kerisauan aku. Bila doc Kamariah dtg... Terus aku bgtau & immediately doc suruh nurse buat ujian CTG! Aku sedikit lega. Namun cuma seketika sbb result CTG ku x cantik. Doc arahkan nurse utk dripkan air kerana baby dlm mode tidur & mungkin kekurangan air... Asehhh... Then buat CTG lagi sekali. Ia sekitar 10:20am.

Selesai CTG kali ke2 doc & nurse minta aku rehat tunggu doc examine results kali ke2. Tak lama lepas tu, nurse datang & bgtau... Puan, doc panggil di bilik pemeriksaan. Aiii sudah... Apa cer plk ni. Doc Kamariah senyum & suruh aku baring.

Aku: "Nape doc? Nak check jalan ke?"
Doc: Ya puan. Katanya ringkas.
Aku: "Kenapa?" Aku ty lagi...
Doc: "ujian CTG puan tak berapa elok. Dan ada beberapa kali contraction. Saya nak pastikan jalan dah buka ke blom. So, kita boleh ambil tindakan susulan. Puan relaks ya!"
Aku: "tapi saya x sakit! Haha..." Aku pun baring je la redho...
Doc: "relaks & tarik nafas ya puan!... Ding dong ding dong... Jalan dah bukak lbh krg 1-2cm. Dan saya ada rasa jari di bwh. Tapi x pasti jari kaki atau jari tgn. Jom kita pergi bilik scan ya puan!"
Aku: tercengang, ternganga... Speechless...

Di bilik scan
=========

Doc: Erm... Yang saya rasa tadi tu, jari kaki ya puan. Lepas ni puan balik ke katil sambil saya berbincang dgn pakar. Anything... Kami inform ya. Puan tenang jer k...
Aku: hehe mcm baby tak leh tunggu hari Jumaat je ni.
Doc: senyum... Pukul berapa puan last makan tadi?
Aku: 8:30am doc!

Di katil beberapa minit kemudian sekitar jam 12:36pm
=======================================

MO: puan, ni borang persetujuan utk emergency czer ya. Pakar dah putuskan utk proceed emergency czer kejap lagi. Puan boleh baca jika tak paham boleh tanya. Then tanda tangan di sini.
Nurse: puan ni baju utk OT ya. Jap lagi puan mandi sapu liquid ni kat perut. Tali ikat2 ni di bahagian belakang ya puan.
Aku: tepon ayah... Inform apa yg patut. Whatsapp ahli keluarga. G toilet. Mandi. Tuko baju. Amik wudu' siap2. Duduk atas katil siap2. Tunggu waktu zuhur. Then solat atas atas katil je sbb nurse dah pasang drip.
Ayah: sampai hospital lebih kurang pukul 2pm. Sembang2 sat. Salam. Minta maaf. Senyum...
Nurse: pasang urine bag & tolak aku ke OT.
Aku: Bye ayah... Dup dup... Dup dup... 

Masuk OT jam 2:30pm
=================

Aku: suspen... Ramai org dlm tu tp aku pun tak tau la apa position mereka. Yg aku kenal cuma doc Kamariah & MO yg bagi surat suruh aku sign je tadi. Yg lain2 ty itu ini dan ada yg minta aku relaks sbb muka aku nampak pucat. Hehe... Wpun dah ada pengalaman tp tetap takut. Hanya doa dalam hati mohon pertolongan dr Allah!
Pakar bius: puan, at first kita plan utk beri spinal bius. Tapi dlm keadaan puan sekarang GA (pengsan) adalah lebih baik.
Aku: mcm serius je kan... Apa beza nya doc? Apa komplikasi yg mungkin akan berlaku?
Pakar bius: sama seperti apa yg puan baca & sign tadi. Yg beza cuma ada kemungkinan air & makanan dari perut masuk dalam paru2! Tapi tak perlu risau krn kami akan ambil langkah apa yg perlu.
Aku: Erm... Ok lah. What else to say...

Puan tunggu jap ya. Sbb ada emergency case dari labouroom yg perlu di segera kan...
Aku: pulak dah... Hehe macam2 dugaan ya... Tak pe la... Allah maha mengetahui. Aku pun tunggu sambil merasai contraction yg semakin kerap wpun tidak begitu sakit, tapi kurang selesa bersama urine bag.

Pukul 3:30pm
==========

Operasi pun bermula...
Aku: Yg aku nampak doc Kamariah tersenyum. Aihhh... Dia ni ke yg nak operate aku???
Pakar bius: letak tgn atas dada ya puan. Tarik nafas... Lepas... Tarik nafas... Lepas... Ok...
Aku: aku pun tak sedar kan diri!!!

Pukul 5:30pm
==========

Aku: tersedar di bilik examination room. Aku tanya kan baby. Kata mereka ok. Aku tanya lagi. Boy ke girl. Mereka kata boy. Hehe... Berapa beratnya... 3kg. Ada transfer darah tak? Tak de kata mereka. Alhamdulillah... Selamat semuanya. Wpun Aku rasa kurang selesa, rasa nak terbatuk batuk. And of coz sakit di perut.
Pakar bius: Siapa Nama puan? Aku jwb... Nor Maslina Hatar. Ini butang morfin sebagai pain killer. Puan tekan butang ni bila puan rasa sakit ya... Puan boleh tekan sekerap 5min. Puan boleh Cuba skrg.
Aku: Aku pun tekan & Aku rasa Masih jugak sakit Wpun Ada sedikit kurang. Hehe

Tak lama lepas tu mereka pun tolak Aku keluar... Keluar je pintu... Aku nampak en. Suami. Hehe senyum!!! Tiba di katil, Aku nampak Baby Umar plk... Syukur Alhamdulillah... Selesai. Selamat. Mudah. Segala urusan. Tq Allah...



No comments:

Post a Comment

SEMBELIT DALAM PANTANG

Siapa pernah sembelit sewaktu pantang? Mesti trauma kan. Hari ni saya kongsi 1 testimoni makan ALFALFA boleh bantu selesaikan masalah sembe...