Monday 30 March 2015

Check List utk si comel yg bakal lahir...

Ntah kenapa rajin terlebih kali ni. Mungkin, aku dpt rasakan aku akan kurang tenaga bila hampir2 waktu bersalin nanti... Jadinya... Seawal bulan ke6 aku dh mula compile baju2 baby lama, mitten booties, kain lampin, cloth diapers, kain bedung, barut, bantal2 kecil, sapu tgn, tuala kecil, diaper charge mat, dll dan ku letak d satu sudut. Then fikir2 almari mana yg sesuai nak ku simpan semua brg2 ni? Perlu ke nak beli almari baru utk anak baru nanti? Bila bincang2 dgn En. Purple (aka suami ku), Katanya... "Tak perlu. Guna je almari ayah ni. Nanti ayah kosongkan. Ayah guna almari bilik blkg je..." Wahhh... Sungguh bertolak ansur hehe...

So, aku pun mulakan projek memilih brg2 yg mana masih elok & kemudian basuh mana yg patut. Then, susun la dlm almari yg ayah dah kosongkan!!! So... Inilah hasilnya!

Kemudian, ku ambil buku nota kecil lalu ku tulis pula apa yg mmg tak de, perlu di ganti ataupun yg perlu di beli baru. Alhamdulillah... Kali ni list nya sgt pendek. Cthnya... Diapers, wet tissue, penyidai baju, minyak perut bayi dan tunku comel utk bayi. Haaa... Sebut pasal Tunku bayi ni kan, sebenarnya aku tak pernah guna pun atau tak pernah ada pun utk anak2 yg sblm ni. Cumanya, bila ku baca & bersembang sembang dgn MIL, mereka kata bagus utk bayi kembung perut, sejuk2 badan & utk elakkan bayi lelaki terkena angin pasang. Erm... 

Aku pun start buat survey di online, rata2 mereka menjualnya dgn harga sekitar rm10-15. Then aku survey plk apa isi dlm Tunku tu. Lain org lain isinya. Dlm byk2 petua, aku ambil Habbatus sauda' yg paling berkenan di hati. Lalu, aku ambil keputusan... Buat sendiri je lah. Senang je. Tak yah beli... Hehe so inilah hasilnya...

Comelkan! Wpun jualan di online kainnya bercorak corak... Namun yg ini aku kira lebih sentimental value nya... Selain brg2 kecil ni, brg2 yg besar seperti playard, stroller, carseat, breast pump, milk bottle collection, nipple cream... Semuanya masih ada dan masih elok. So... Tak perlu la beli k. Guna selagi masih elok!

So, aku kira dah cukup dah utk kelengkapan bayi. Kepada ibu2 baru, check list yg buat sendiri ni adalah berdasarkan pengalaman yg lepas. Kalau uols mahu check list yg lengkap (start from zero), boleh la tanya en. Google. Byk kat internet skrg ni. Cuma nya nasihat percuma dari saya, beli la mengikut keperluan & budget yg ada. Jgn la semua pun nak beli. End up tak guna or berhutang pulak nanti. Amalkan hidup bersederhana k. Saya faham, terutama mereka yg pertama kali menjadi parents, kalo boleh kita nak semuanya lengkap dan yg terbaik. Namun terbaik bagi kita kdg kala tak semestinya cukup baik utk si comel yg bakal lahir... Fikir2kan lah...

Next entri aku cerita pasal check list utk ibu berpantang plk ya! Haha... Yg ni terpanjang plk listnya... Ooopsss...


No comments:

Post a Comment

SEMBELIT DALAM PANTANG

Siapa pernah sembelit sewaktu pantang? Mesti trauma kan. Hari ni saya kongsi 1 testimoni makan ALFALFA boleh bantu selesaikan masalah sembe...