Monday 19 May 2014

Anak Sembelit

Assalam semua...
Bercerita ttg anak2 mmg sgt mengujakan. Setiap hari ada je perkara menarik yg di lakukan mereka. Dan ada shj soalan tidak dijangka keluar dari mulut kecil mereka. Nyanyian & zikir yg di luahkan dgn yakin, bersahaja & lenggok irama mereka sendiri. They never care what people thing about them... Janji gembira!!! Itu lah keadaannya bila sel2 otak sedang berhubung.

Bila bercerita mengenai shaklee & kanak2, saya suka kaitkan Khadijah (anak ke2 saya). Khadijah adalah anak yg manis, active, independent, peramah, tak takut org & sentiasa fokus bila melakukan sesuatu. Namun, beliau adalah anak yg perlu penjagaan rapi. Dari segi sabunnya, lotion nya, cuaca persekitaran, makan minum nya & jugak pakaiannya. Kenapa? Kerana beliau mengidap asthma, Ezema & kdg kala sembelit.
Tapi entry kali ini saya nak focus pada sembelit. Apabila Khadijah di serang sembelit, hati ummi mana yg tidak risau. Kesian sgt kerana proses mengeluarkan najisnya perlu di tolong! Hukhuk... Apa puncanya? Yup, masalah utama Khadijah kurang minum air kosong. Minuman kegemaran nya yg manis2. Teh O, kopi, sirap, milo, vitagen, Oren sunquick. Dan sbb itu lah saya jarang bancuh air manis2 di rumah. Hanya bila keluar shj keadaan kurang terkawal. Makanan nya pula Khadijah suka kan kek, spaghetti, cheese, buah2an, sayur2an terpilih, dan kurang mahu makan nasi. Makanan utama nya setiap hari adalah susu. Susu formula utk Khadijah lebih kurang 4kg sebulan. Erm... Jika di lihat, mmg lah anak ini kurang seimbang pemakanan nya. Kerana itu jugalah, tubuh badan nya comel lote sj. Hanya 9kg - 10kg di USIA 2thn 8bln.
So, kita ada pilihan kan.
1. Samada biarkan shj Khadijah begitu
2. Ataupun paksa Khadijah minum air kosong & mkn mknan seimbang sambil nangis & stress
3. Ataupun mencari alternative dgn memberi supplement utk Khadijah iaitu Mealshakes Shaklee

Agak2nya, mana satukah pilihan anda? Hehe pilihan saya adalah yg no3. Kenapa?
1. Ianya adalah berkesan & selamat
2. Rasa vanilla yg di gemari kanak2
3. Multivitamin yg mampu membekalkan nutrient seimbang
4. Mudah di sediakan, hanya campur kan ke dlm susu
5. Murah & tahan 1-2bln hanya RM113.75

Alhamdulillah... Kini Khadijah boleh membuang dgn senang hati & gembira. Dan saya tidak Susah hati lagi.

Jika anda mempunyai anak dgn masalah yg sama & mahu kan pilihan no3, sila2 lah hubungi saya ya.
FB Nor Maslina Hatar
IG #maslinahatar
Email cik_mut@yahoo.com

Nota kaki: tanpa langkah pertama, maka tiadalah langkah yg seterusnya. Saya berdoa agar Khadijah membesar sbg anak solehah, sihat, Cergas & Pintar. Amin...

No comments:

Post a Comment

SEMBELIT DALAM PANTANG

Siapa pernah sembelit sewaktu pantang? Mesti trauma kan. Hari ni saya kongsi 1 testimoni makan ALFALFA boleh bantu selesaikan masalah sembe...